Search
  • zeleiagi

Holnapelőtt- az offline-thriller, ősbemutató a Magyar Színházban

Updated: Mar 16

Október 5-én mutatta be a Pesti Magyar Színház Horváth Illés rendezésében a Holnapelőtt - az offline-thriller című előadást. Dramaturg Horváth János Antal. A Holnapelőtt az Európai Színházi Konvenció (European Theater Convention) Ifjú Európa III. elnevezésű projektjének keretein belül jön létre.



A premier hétvégén láttam az előadást, 1 óra 30 perc, szünet nélkül, garantáltan leköti a figyelmet. Őszintén, egy kicsit csalódott is voltam, amikor vége lett, néztem volna még.


Az apokaliptikus bújócska


Teljesen odavagyok azokért a filmekért, amik gondolkodtatnak, fenntartják a figyelmet, lehet, hogy sejted a végét, mi igazából a sztori kimenetele, de végig figyelsz, mert imádod az egyes karaktereket. Na, ha ilyen thriller élményre vágysz, menj megnézni a Holnapelőtt című darabot.


A darabot a Sinkovits Színpadon játsszák, kis tér, nagyon közel játsszanak a színészek, teljesen más élmény, mint egy nagyszínpados előadás.


Történet: három szereplő van összezárva egy pincében, vagyis szobában.

Miki bá’, a suli gondnoka/portása (Gémes Antos). Norbi, a magányos fura srác, kezdő vlogger (Csiby Gergely), és Kinga, a menő csaj, sok baráttal, tele fesztivál karszalaggal (Kovács Panka e.h).



Két nagyon más generáció, három társadalmi réteg, akik valószínűleg soha nem kerültek volna össze, de a katasztrófa helyzet miatt kénytelenek így élni egy darabig.



Fotó: Juhász Éva, a képen balról jobbra: Csiby Gergely, Kovács Panka e.h., Gémes Antos


Kinga rémülten ébred fel egy matracon, Norbi van csak a szobában. A lány teljesen bepánikol, majd megjelenik Miklós, hogy megnézze minden rendben van-e a srácokkal.


Innen indulunk.

Valami katasztrófa történt az iskolában, amire Miki bá’ emlékszik csak. Minden ködös, nem tudni ki-kivel van, milyen nap van, mennyi az idő.. Egy szobában kell eltölteniük a hátralévő életüket.


Ahogy össze vannak zárva, lassan megnyílnak egymásnak, levetkőzik azokat az álcákat, amiket mindennap hordanak.


Norbi és Kinga iskolatársak, Norbi állandó célpont a menő gyerekek között: bántalmazzák, kinevetik, mint kiderült ehhez sokszor Kinga is asszisztált a háttérből. A történet elején Norbi vlogol egy kicsit, és tényleg az a magának való fura srác, kihasználja amíg Kinga alszik, úgy készít róla felvételeket.

Kinga bizalmatlan, gondolkodás nélkül sértegeti az elején a többi szereplőt. Ő az, akiben végig ott van a kíváncsiság, a bizalmatlanság, a dac. Nem tudja elfogadni a helyzetet.


Miki bá’ teljesen más generáció: nem volt még gyors internet az ő fiatalkorában, mobiltelefon. Próbál tükröt tartani a fiataloknak, mennyire személytelen világ, amiben élnek: az emberek mást mutatnak a közösségi médiában, mint amik valójában. Nem mernek már igazán önmaguk lenni.


Hiába vannak hárman összezárva, nem egyenrangú felek. Miklós erősen irányít, agresszív is tud lenni, ha valamilyen játék nem abba az irányba megy, amit ő szeretne. Bele van ragadva a 90-es évek filmjeibe, meséibe, és régebbi zenékbe is. Nagyon izgalmas karakter, a meg nem értett hős potenciál. Az, hogy mennyire lesz az, vagy más irányba megy-e a történet, azt már nem mesélem el.



Fotók: Juhász Éva


Ez a darab a most-ról szól. Miket olvasunk a neten? Összeesküvés elméleteket, resszista megnyilvánulásokat, pletykákat, nézzük a like-okat, visszaigazolást várunk a külvilágtól minden cselekvésünkre, torzul az önképünk,


Egy biztos: az ember akarata szabad. Ez a darab fő mondanivalója. Ne felejtsük el, hogy hiába befolyásolja bármi a véleményünket: internet, közösség, vallás, a végén egy dolog miatt cselekszünk. A saját akaratunkból, azért, mert valamiért így döntünk. Nagyon, nagyon jó vita alap ez a gondolat. Nagyon értékes üzenet.


Ahogy már többször mondtam, ebben az évadban főként azokat az előadásokat keresem, amik kérdést adnak: lehet róluk másnap a villamoson gondolkodni, a munkában a reggeli kávé mellett beszélni- vagy jelen esetben az iskolai folyosón.


Nagyon remélem, hogy sok gimnáziumi osztályt elhoznak a pedagógusok erre a darabra. Mi sem igazolja vissza azt, hogy van miről beszélni, hogy az előadás után tartott közönségtalálkozó csaknem 1 óra volt, folyamatos kérdésekkel, és sokszor mi, közönség reflektáltunk egymásra.

Felmerültek olyan kérdések is, hogy a diákoknak rossz üzenetet ad majd a darab, főleg az egyik főszereplő sorsa miatt..


Ettől én nem tartok. Annyi impulzus éri a mai fiatal generációt, nem hiszem, hogy ezt teljesen kézzel fogható megoldásnak vennék majd a problémáikra. Kérek minden felnőttet, bízzanak abban, hogy gondolkodó embereket visznek el színházba.


Ha pedig attól félnek, hogy megválaszolatlan kérdések maradnak a diákokban, szánjanak időt a megbeszélésre rá irodalomórán. Annyi kötelezőolvasmányt, verset dolgoznak fel minden évben, miért ne lehetne 45 percet színházra szánni? Tisztelet a kivételnek, én örülök, hogy érdeklődő pedagógusok is voltak a beszélgetésen.


Hatalmas gratuláció az alkotóknak!


Imádtam a rendezést, a látványvilágot, a szövegeket.


Csiby Gergely teljesen más arcát mutatja: ez egy komoly, kisszínpadi szerep, nem a koreográfián van a hangsúly, hanem a szövegen, az egymással való kapcsolódáson. Aki látta a Kozmikus magányt, illetve a Már nem ott élek- egy indián naplóját, mindenképp jöjjön el erre is!


Kovács Pankát a legtöbben talán a tv képernyőkről ismerik (200 első randi, Jó fiúk). Kovács Panka még egyetemi hallgató, sajnálom, hogy a Ruminit nem akkor láttam, amikor ő szerepelt benne, de nyitva tartom a szemem. Nagyon örülök, hogy láthattam színpadon is végre. Percig sem jutott eszembe azon gondolkodni, hogy és miként láttam már a képernyőn, első perctől magával ragad a karaktere.


Gémes Antos tökéletes választás Miki bá’ szerepére, csettintésre vált át mókás megértő gondviselőből ijesztő, diktatórikus irányítóvá, majd vissza. Nagyon szeretném még más darabban is látni.


Köszönöm a meghívást a Magyar színháznak, menjetek, nézzétek meg a darabot!



Horváth János Antal – Horváth Illés – Deres Péter:


HOLNAPELŐTT

apokaliptikus bújócska



Miklós: GÉMES ANTOS

Kinga: KOVÁCS PANKA eh.

Norbi: CSIBY GERGELY


Díszlet – Jelmez: GÁLVÖLGYI ANETT, MIOVÁCZ MÁRTON

Világítástervező: VAJDA PÉTER

Dramaturg: HORVÁTH JÁNOS ANTAL

Zene: ZSÁGERVARGA ÁKOS

Koreográfus: HORKAY BARNABÁS

Súgó: BALÁZS ÉVA

Rendezőasszisztens: JUHÁSZ ANDREA

Rendező: HORVÁTH ILLÉS mv.



Következő előadások:


OKT 27. VASÁRNAP, 15:00

NOV 6. SZERDA, 19:30

NOV 10. VASÁRNAP, 15:30

NOV 11. HÉTFŐ, 19:30



©2019 by Színházista by Zelei Ági